SPOTY REKLAMOWE I FILMY REKLAMOWE

DEFINICJA, KONCEPCJA, ZASTOSOWANIE, REKLAMA TELEWIZYJNA, DŁUGOŚĆ, REKLAMA NA YOUTUBE.

ABY NAKRĘCIĆ I STWORZYĆ SPOTY REKLAMOWE/ FILMY REKLAMOWE, NALEŻY MIEĆ ŚWIADOMOŚĆ, ŻE RÓŻNIĄ SIĘ ONE OD INNYCH FORMATÓW WIDEO. W PONIŻSZYM ARTYKULE PRZEDSTAWIMY ZATEM PRZEGLĄD TEGO, CO CZYNI REKLAMĘ I CZYM RÓŻNI SIĘ OD INNYCH FORMATÓW FILMOWYCH. ZAPRASZAMY DO POBRANIA CAŁEGO ARTYKUŁU TUTAJ. OPISUJEMY RÓWNIEŻ, JAK DZIAŁAJĄ REKLAMY TELEWIZYJNE I REKLAMA NA YOUTUBE.

Z HISTORYCZNEGO PUNKTU WIDZENIA, KAŻDA FORMA KOMERCYJNEJ KOMUNIKACJI FILMOWEJ MA SWOJE KORZENIE W PRODUKCJI SPOTÓW REKLAMOWYCH. W KOŃCU, W CELU DOTARCIA DO GRUP DOCELOWYCH, CZAS REKLAMOWY BYŁ REZERWOWANY W KINACH JUŻ NA POCZĄTKU XX WIEKU, CO NIEWIELE PÓŹNIEJ PRZENIOSŁO SIĘ DO TELEWIZJI. IM DŁUŻSZA JEST REKLAMA I IM WIĘKSZA JEST JEJ POTENCJALNA PUBLICZNOŚĆ, TYM WIĘKSZY JEST KOSZT PRODUKCJI TYCH SPOTÓW REKLAMOWYCH. DO DNIA DZISIEJSZEGO NIEWIELE SIĘ W TYM ZAKRESIE ZMIENIŁO, POZA TYM, ŻE W MIĘDZYCZASIE DODANO ZNACZNIE WIĘCEJ KANAŁÓW DYSTRYBUCJI, A TYM SAMYM POWSTAŁO WIĘCEJ GATUNKÓW REKLAMOWYCH – TAKICH JAK FILMY WIZERUNKOWE, EVENTOWE, PRZEMYSŁOWE, ZWIASTUNY, FILMY REKRUTACYJNE, …

DEFINICJA SPOTU REKLAMOWEGO

REKLAMA RÓŻNI SIĘ OD TYCH INNYCH FORM PREZENTACJI GŁÓWNIE KRÓTKOTRWAŁOŚCIĄ I ZWIĄZANĄ Z TYM KONCENTRACJĄ NA NAJWAŻNIEJSZYCH ELEMENTACH. REKLAMY SĄ RZUCAJĄCE SIĘ W OCZY NIŻ FILMY, NIE MA ZBĘDNYCH INFORMACJI I PODPOWIEDZI ODWRACAJĄCYCH UWAGĘ OD GŁÓWNEGO PRZEKAZU.

Wynika to również z faktu, że na prezentację dostępny jest bardzo ograniczony czas (około 20-30 sekund w telewizji). Spoty muszą opowiadać niezapomnianą, zabawną i/lub imponującą historię w tym krótkim okresie, która pozostanie w pamięci widza. Powinny one wzbudzić zaciekawienie danym tematem, nie oświetlając go jednak dogłębnie. Na końcu reklamy często pojawia się konkretne „wezwanie do działania”, takie jak zakup produktu lub odwiedzenie strony internetowej.

Ponieważ obecnie możliwe jest na przykład umieszczenie spotu reklamowego przed filmami online, krótki czas trwania nie jest już w rzeczywistości czynnikiem cenowym, a tym samym nie jest już obowiązkiem. To, że nadal często jest to dobre miejsce, wynika z krótkiego zasięgu uwagi widza, który musi otrzymać wiadomość jak najszybciej.

 

POJĘCIE SPOTU REKLAMOWEGO

ROZRÓŻNIAMY DWA RODZAJE REKLAM POD WZGLĘDEM TREŚCI: SĄ REKLAMY EMOCJONALNE, KTÓRE INSPIRUJĄ KLIENTÓW NA POZIOMIE EMOCJONALNYM NASTAWIENIEM DO ŻYCIA, DOWCIPEM LUB CHWYTLIWYMI HISTORIAMI, A NIE PRÓBUJĄ ICH PRZEKONAĆ W RZECZYWISTOŚCI. Z DRUGIEJ STRONY, ISTNIEJĄ MIEJSCA, KTÓRE SĄ BOGATE W INFORMACJE I ZORIENTOWANE NA FAKTY. CHODZI O TO, BY PRZEKAZAĆ KONKRETNE USP PRODUKTU, ARGUMENTY DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY I PRZEKONAĆ ODBIORCĘ FAKTAMI.

ABY NAKRĘCIĆ UDANĄ REKLAMĘ, MUSISZ BYĆ ŚWIADOMI PODCZAS FAZY KONCEPCYJNEJ, CO JEST GŁÓWNYM PRZESŁANIEM I JAK DOKŁADNIE CHCEMY PRZEKAZAĆ JĄ WIDZOWI:

  • KTÓRE FAKTY POWINIEN ZROZUMIEĆ?
  • JAKIE UCZUCIE POWINIEN KOJARZYĆ Z MOJĄ MARKĄ W PRZYSZŁOŚCI?
  • JAKĄ MARKĘ OBIECUJĘ PROMOWAĆ SPOTEM REKLAMOWYM  Z  I CZY MOGĘ JĄ DOSTARCZYĆ W RZECZYWISTOŚCI?
  • JAKĄ AKCJĘ POWINIEN WYKONAĆ WIDZ?
  • DLACZEGO MIAŁBY OGLĄDAĆ MÓJ FILM DO KOŃCA?
  • ABY ODPOWIEDNIO ODPOWIEDZIEĆ NA TE PYTANIA, MUSI BYĆ RÓWNIEŻ JASNE, KTO JEST GRUPĄ DOCELOWĄ:

 JAKIE POTRZEBY CHCE ZASPOKOIĆ I JAK TO DZIAŁA W PRZYPADKU MOJEGO PRODUKTU, MOJEJ ORGANIZACJI LUB MARKI?

  • JAKIE DANE DEMOGRAFICZNE MAM NA TEMAT MOJEJ GRUPY DOCELOWEJ?
  • JAKĄ WIEDZĘ OGÓLNĄ POSIADA MOJA GRUPA DOCELOWA?
  • W JAKIEJ SYTUACJI OGLĄDAJĄ MÓJ FILM? CZY OGLĄDAJĄ TELEWIZJĘ? CZY FILM W PREZENTACJI? CZY FILM MOŻE BYĆ POSTRZEGANY JAKO REKLAMA?…

 

WYKORZYSTANIE SPOTU REKLAMOWEGO

SPOTY REKLAMOWE SĄ ZAZWYCZAJ UMIESZCZANE W TELEWIZJI LUB W KINIE JAKO REKLAMY PRZED I POMIĘDZY REGULARNYMI PROGRAMAMI.

CORAZ WIĘKSZEGO ZNACZENIA NABIERA JEDNAK RÓWNIEŻ UMIESZCZANIE REKLAM NA PLATFORMACH WIDEO. W TYM CELU, FILMY SĄ UMIESZCZANE PRZED ZWYKŁYM FILMEM, POD WARUNKIEM, ŻE WŁAŚCICIEL FILMU I OSOBA WYSYŁAJĄCA FILM POPROSIŁA O TO I ZATWIERDZIŁA TO W SWOICH USTAWIENIACH WIDEO. ZALETĄ TEGO PLASOWANIA REKLAM JEST BARDZO DOBRY STOSUNEK CENY DO WYDAJNOŚCI, PONIEWAŻ NIE MA MINIMALNEGO BUDŻETU, A CENA TYSIĄCA KONTAKTÓW JEST BARDZO ROZSĄDNA. ZA 100€ MOŻESZ DOTRZEĆ DO 8000 WIDZÓW I TO SZYBCIEJ. PŁACISZ TYLKO WTEDY, GDY FILM ZOSTAŁ RZECZYWIŚCIE OBEJRZANY I MOŻESZ BARDZO DOKŁADNIE OKREŚLIĆ GRUPĘ DOCELOWĄ: POCHODZENIE REGIONALNE, WIEK, PŁEĆ, ZAINTERESOWANIA TEMATYCZNE ITP. CO WIĘCEJ, DŁUGOŚĆ REKLAMY NIE MA TU ZNACZENIA. ALE OCZYWIŚCIE NADAL OBOWIĄZUJE: IM KRÓTSZY I BARDZIEJ ZWIĘZŁY JEST TWÓJ FILM, TYM WIĘKSZE JEST PRAWDOPODOBIEŃSTWO, ŻE WIDZOWIE OBEJRZĄ GO DO KOŃCA.

CENY I KOSZTY REKLAM TELEWIZYJNYCH

NIE MA ZNACZENIA, CZY JUŻ WYPRODUKOWAŁEŚ REKLAMĘ TELEWIZYJNĄ, CZY JESTEŚ JESZCZE NA POCZĄTKU PLANOWANIA KAMPANII: MY ZAJMIEMY SIĘ UMIESZCZENIEM CZASU REKLAMOWEGO DLA TWOJEGO PRODUKTU, USŁUGI LUB FIRMY, NIEZALEŻNIE OD TEGO, CZY MASZ JUŻ REKLAMĘ, CZY TEŻ NADAL JĄ DLA CIEBIE PRODUKUJEMY.

POMIMO ROSNĄCEGO ZASIĘGU WIDEO W INTERNECIE, A ZWŁASZCZA W KOMUNIKACJI NA YOUTUBE, WYKORZYSTANIE TELEWIZJI NADAL ROŚNIE. W KOMUNIKACJI ONLINE KOMUNIKACJA JEST BARDZO SZYBKO STRZĘPIONA, PONIEWAŻ GRUPY DOCELOWE NIE ZNAJDUJĄ SIĘ JUŻ W JEDNYM MIEJSCU KOMUNIKACJI. TA HETEROGENICZNOŚĆ NIE JEST TAK WYRAŹNA JAK NA KLASYCZNYM RYNKU TELEWIZYJNYM. WCIĄŻ MOŻLIWE JEST DOTARCIE DO DUŻEJ POPULACJI Z KLASYCZNĄ REKLAMĄ TELEWIZYJNĄ. MOŻNA NAWET POWIEDZIEĆ: NIE MA LEPSZEGO KANAŁU, JEŚLI CHODZI O KONTAKT Z JAK NAJSZERSZĄ GRUPĄ DOCELOWĄ W JAK NAJKRÓTSZYM CZASIE. SZCZEGÓLNIE: KONKURENCJA POMIĘDZY KANAŁAMI JEST BARDZO DUŻA, DLATEGO TEŻ STOSUNEK CENY DO WYDAJNOŚCI JEST DLA CIEBIE BARDZO DOBRY.

ABY W OGÓLE PROWADZIĆ REKLAMĘ TELEWIZYJNĄ W TELEWIZJI, NIE TRZEBA MIEĆ DUŻEGO BUDŻETU. W TELEWIZJI REGIONALNEJ NAWET ŚREDNIE 4-CYFROWE KWOTY MOGĄ BYĆ WYKORZYSTANE DO WYGENEROWANIA REKLAMY O WARTOŚCI OKOŁO 5.000 EURO. DOTYCZY TO RÓWNIEŻ KANAŁÓW O SZCZEGÓLNYM ZNACZENIU, NALEŻĄCYCH DO PRYWATNYCH STACJI TELEWIZYJNYCH, TAKICH JAK WELT DER WUNDER-TV, SAT 1 EMOCJE, KABEL EINS CLASSIC TV. IM WIĘKSZY ZASIĘG OGLĄDALNOŚCI KANAŁU, TYM WIĘKSZY JEST MINIMALNY BUDŻET NA KAMPANIĘ, ZACZYNAJĄCY SIĘ OD OKOŁO 1500 ZLOTY DO 50 000 ZLOTY. KOSZTY KAMPANII MIESZCZĄ SIĘ ZAZWYCZAJ W 6-CYFROWYM PRZEDZIALE.

OD CZEGO ZALEŻĄ KOSZTY REKLAMY TELEWIZYJNEJ?

KOSZTY WŁASNEJ REKLAMY TELEWIZYJNEJ ZALEŻĄ GŁÓWNIE OD TEGO, JAK DŁUGI JEST TWÓJ SPOT I W JAKIEJ PORZE ROKU I O JAKIEJ PORZE DNIA MOŻNA GO OBEJRZEĆ. NA PRZYKŁAD ZIMĄ OGLĄDA SIĘ ZNACZNIE WIĘCEJ TELEWIZJI NIŻ LATEM, A RANO ZNACZNIE MNIEJ NIŻ WIECZOREM. TO SAMO ODNOSI SIĘ OCZYWIŚCIE DO DNI TYGODNIA. TAK WIĘC NAJWIĘKSZY ZASIĘG W TELEWIZJI WIECZOREM JEST W WEEKEND W ZIMIE. EFEKTEM TEGO JEST RÓWNIEŻ ZAADAPTOWANY PROGRAM TELEWIZYJNY. DZIĘKI TEMU W WEEKENDY, W PORZE NAJWIĘKSZEJ OGLĄDALNOŚCI, SZCZEGÓLNIE WIECZOREM, MOŻNA OBEJRZEĆ POKAZY I WYSOKIEJ JAKOŚCI FILMY I SERIALE.

 

JAK DŁUGI POWINIEN BYĆ SPOT TELEWIZYJNY?

TU NATURALNIE POJAWIA SIĘ PYTANIE: JAK DŁUGO POWINIEN BYĆ TWÓJ WŁASNY SPOT TELEWIZYJNY? 10 SEKUND? 20 SEKUND? 30 SEKUND? W TYM MOMENCIE WIELU ŹLE OCENIA I UWAŻA, ŻE WSZYSTKO MOŻNA POWIEDZIEĆ W BARDZO KRÓTKIM CZASIE. CZĘSTO TAK NIE JEST. EMOCJE I INFORMACJE POTRZEBUJĄ TWOJEGO CZASU, ABY BYĆ SKUTECZNE DLA WIDZA. JEŚLI UWAŻASZ, ŻE SPOT POWINIEN ZAZWYCZAJ KOŃCZYĆ SIĘ LOGO, WZMIANKĄ O STRONIE INTERNETOWEJ LUB ROSZCZENIU, 5-10SEC. SĄ „UTRACONE”. W ZWIĄZKU Z TYM NALEŻY PRZYJĄĆ DŁUGOŚĆ SPOTU WYNOSZĄCĄ CO NAJMNIEJ 20-30 SEKUND. W OBSZARZE ONLINE NIE JESTEŚMY ZMUSZENI DO KORZYSTANIA Z TYCH DŁUGOŚCI I HISTORIE MOGĄ BYĆ OPOWIEDZIANE LEPIEJ, JAK POKAZUJĄ TE DWA BARDZO UDANE SPOTY:

 

JAK DZIAŁA PROCES REZERWACJI SPOTU TELEWIZYJNEGO?

 DO UMIESZCZENIA SPOTU TELEWIZYJNEGO POTRZEBNY JEST OCZYWIŚCIE NAJPIERW ODPOWIEDNI SPOT TELEWIZYJNY. MOŻESZ OCZYWIŚCIE ZLECIĆ NAM WYPRODUKOWANIE GO DLA CIEBIE. JEŚLI JEDNAK JUŻ JĄ POSIADASZ, WYŚLIJ NAM ZAPYTANIE Z INFORMACJĄ O DŁUGOŚCI SPOTU, GRUPIE DOCELOWEJ I SAMYM PRODUKCIE. CZY MASZ JUŻ POMYSŁ, JAKIE PROGRAMY LUB STACJE OGLĄDA TWOJA GRUPA DOCELOWA? WTEDY TEŻ MOŻESZ DAĆ NAM ZNAĆ. WAŻNE JEST RÓWNIEŻ: GDZIE I KIEDY TWOJA GRUPA DOCELOWA MOŻE ZAKUPIĆ PRODUKT. WYMAGA TO WYCZUCIA CZASU I ZACHOWAŃ ZAKUPOWYCH. JEŚLI NIE MASZ JESZCZE ODPOWIEDZI NA WSZYSTKIE PYTANIA, TO OCZYWIŚCIE NIE MA PROBLEMU. CHĘTNIE PAŃSTWU DORADZIMY. NASTĘPNIE ROZMAWIAMY Z FIRMAMI MARKETINGOWYMI I NADAWCAMI I ANALIZUJEMY, JAKA FORMA REKLAMY, CZAS I ŚRODOWISKO TRANSMISYJNE NAJLEPIEJ ODPOWIADA TWOIM CELOM I PRZEDSTAWIAMY CI MOŻLIWOŚCI INWESTYCYJNE W PLANIE MEDIALNYM. TERAZ JESTEŚ Z POWROTEM POSZUKIWANY. MUSISZ ZDECYDOWAĆ, JAKA FORMA REKLAMY, CZAS I BUDŻET NAJBARDZIEJ CI ODPOWIADA, A MY ZAJMIEMY SIĘ OBSŁUGĄ TECHNICZNĄ I ORGANIZACYJNĄ. JAKO AGENCJA OTRZYMUJEMY Z KOLEI PROWIZJĘ ZA NASZĄ PRACĘ OD ODPOWIEDNICH NADAWCÓW.

UMIESZCZENIE SPOTU REKLAMOWEGO W SERWISIE YOUTUBE

SPOT REKLAMOWY MOŻE BYĆ OCZYWIŚCIE RÓWNIEŻ REKLAMOWANY NA YOUTUBE LUB FACEBOOKU I TYM SAMYM OSIĄGAĆ PRAWIE NIESKOŃCZONY ZASIĘG. ZACZYNAJĄC OD BARDZO MAŁEGO DZIENNEGO BUDŻETU, MOŻNA ZAPROPONOWAĆ SWÓJ FILM DOKŁADNIE OKREŚLONEJ GRUPIE DOCELOWEJ. W PRZYPADKU FILMÓW PRZEMYSŁOWYCH CZASAMI NIE MA TO SENSU, ALE W PRZYPADKU PRODUKTÓW KONSUMENCKICH MA. ŚLEDZĄC REKLAMĘ W ROZSĄDNY SPOSÓB, MOŻNA DOKŁADNIE ZMIERZYĆ, ILE OBROTÓW PRZYNIOSŁO CI WIDEO O PRODUKCIE.

 

 

  • TOP5 ZLOTY PRODUCTION SP.Z.O.O
  • UL.Chociszewskiego 4/16, 60-257 Poznań
  • kontakt@top5zloty-production.pl
  • +48 790 337 924

%

KOMPETENTNY I PROFESJONALNY